Op zoek naar het echte pelgrimsgevoel (9)

 23 augustus 2011

Rugzak op van Amions - Montverdun

Het is nog geen half zeven als Theo van de Ven al in de tuin van ons hotel zit te wachten en nauwelijks een half uur later vertrekken wij naar Amions, het 25 km verderop gelegen startpunt van vandaag.
Daar ontbijten we, met z’n allen, onder een licht bewolkte hemel. Het ziet er naar uit dat de zon vandaag geen moeite zal hebben met de nog aanwezige wolkjes.

We wandelen over een rustige asfaltweg, die snel overgaat in een onverhard pad. Hier en daar ook wat bosschages en dat geeft schaduw. Vanuit een weiland staan de koeien ons belangstellend aan te gapen.
Een eind verderop heeft een zestal honden belangstelling, maar ze zijn zo klein dat ik mijn dazer niet hoef te gebruiken. Dat brengt me echter op het idee dat ding eens uit te proberen. Achter een hek staan wel een paar van die joekels en die druipen meteen met de staart tussen de benen af.

Onze eerste doorkomstplaats vandaag is Pommiers-en-Forez, een vestingstadje met een mooie kerk.
Even buiten de bebouwde kom, op een schaduwrijk plekje, heeft Theo van de Ven zijn post gestald. Wij drinken wat en hij heeft ook een mooie perzik voor ons.
We blijven maar even want het parkoers is lekker vlak en nu kunnen we kilometers maken. Bij een meer zie ik een statige witte reiger die vanuit een kale boom het hele gebied overziet. In Bussy-Albieux tref ik een café en daar laat ik mij een biertje goed smaken. Ik schaf wat postzegels aan om binnenkort eens kaarten naar bekenden te kunnen sturen. (Die van U is natuurlijk nog onderweg!)

Theo van de Ven wacht ondertussen een aantal kilometers verderop met een heerlijk gevulde soep.
Ik ga even languit op het veldbedje liggen, doe de ogen even dicht en ben vertrokken. Dan komen twee Duitse pelgrims aanwandelen, die op weg zijn van Cluny naar Le Puy.

Evenals een andere groep die we eerder troffen, zijn zij vier jaar geleden in Le Puy begonnen en ze zijn vorig jaar tot Leon gekomen. Ze vinden het nu echter te warm en denken dat het half oktober beter zal zijn om te wandelen.
We wandelen nu over een onverharde weg langs het kasteel van Beauvoir. Een heerlijk windje zorgt dat het vandaag niet te warm wordt. Ondanks dat de temperatuur rond de 30 graden schommelt, heb ik nu geen last van de warmte en de rugzak lijkt zelfs niet zo zwaar. Ik draag een licht overhemd over een isohemd en regelmatig giet ik daar wat water overheen.
Er volgt nog een lang stuk over de D42, maar gelukkig staat Theo onderweg met een stuk fruit. Hij belooft dat hij straks even voor Ste Agathe-la-Boutersse even zal wachten.
En dan zie ik een waterplas waarin gezwommen wordt. Ik bedenk me geen moment en even later lig ik heerlijk in het water te spartelen. Wat geeft dat een verfrissing!
Even voor vieren komen wij in Montverdun. Vandaag hebben wij ruim 28 km gewandeld en het ging allemaal zonder problemen.
De kok van het plaatselijk restaurant is er vandaag niet en daarom eten wij maar koude schotel. Daarna beklimmen we nog even een berg waarop de kerk is gebouwd en halen daar een pelgrimsstempel.

Er ligt ook een leuke gîte, maar wij hebben nog een nachtje te goed in ons hotel in Roanne.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten